01 maart 2008

:: nooit voor woensdag

Oordeel nooit voor woensdag. Zo luidt de slogan van Knack. Zoals zovele lezers van het actualiteitsblad start ik mijn lectuur van de wekelijkse Knack ook achteraan, bij Bladspiegel. Koen Meulenaere bezit de gave om feit en fictie op een enorm geestige manier door elkaar te weven. Niet zelden is hij bovendien heel goed geïnformeerd over de kleine kantjes van de Wetstraat. Ik smul er elke week van.

Deze week is het alweer hilarisch:
"Wie nog wou meedingen naar de titel 'De grootste onnozelaar van het jaar', is te laat: Bart Somers heeft goud. En zilver en brons.
Volgens De Standaard heeft Somers Caroline Gennez op zijn knieën gesmeekt om met haar sp.a uit de regering te blijven, terwijl diezelfde dag Guy Verhofstadt hemel en aarde had bewogen om haar in de regering te krijgen. In de Open VLD kan dat allemaal.
Somers verzet zich met hand en tand tegen een tripartite? Op hetzelfde moment loopt Verhofstadt het vuur uit zijn sloffen om een tripartite te vormen. Somers verzet zich tegen een noodregering onder leiding van Verhofstadt? Op hetzelfde moment dat hij het op een persconferentie rondbazuint, zit Verhofstadt bij de koning om de leiding van een noodregering op zich te nemen.
Somers schrijft zwart op wit in een boek dat hij zijn zesjarig mandaat als burgemeester zal uitdoen? Dezelfde week dat het boek uitkomt, geeft hij zijn ontslag als burgemeester. Somers zegt op vrijdag dat hij in geen geval in Antwerpen de Kamerlijst van de Open VLD zal trekken omdat hij in Brussel niets kan doen voor Mechelen? Op maandag wordt hij lijsttrekker omdat hij in Brussel véél kan doen voor Mechelen.
Zeg nu eens eerlijk: kent u een nóg grotere dwaas?
En even verder over kippenkunstenaar Koen Vanmechelen, waar ik het ook niet op begrepen heb:
"Die vent is zot, en dat kan moeilijk anders als je Vanmechelen heet en Bart Somers dus je burgemeester is. Wij kennen er velen die hun naam zouden veranderen in Vanleuven."
Ik geniet er elke week opnieuw van. In het archief op de site van Knack kan je alle afleveringen terugvinden. Ik vind dat de Bladspiegels eigenlijk gebundeld zouden moeten worden uitgegeven. Op zijn minst verdienen de Bladspiegels een aparte website.

Labels: , ,

1 Comments:

Blogger pierre du coin said...

Zijn stukjes zijn inderdaad echte pareltjes. Het is altijd het eerste wat ik lees als ik een knack in handen krijg...

1/3/08 19:19  

Een reactie posten

<< Home