10 september 2007

:: De Morgen en Vlaams Belang: één strijd...

De berichtgeving over het (voorlopig) mislukken van de regeringsonderhandelingen is steeds meer aan het verschuiven. Waar het in het begin nog vooral de fout van de Franstaligen was, geven sommige kranten meer en meer N-VA de schuld. Die partij is niet geïnteresseerd in een regeerakkoord, ze zijn immers niet geïnteresseerd in het goed functioneren van België, dus -zo stelt dezelfde logica- doen zij er alles aan om tot een onbestuurbaar land te komen.

Ik heb daar, in alle bescheidenheid, toch een paar vragen bij. Als ik me niet vergis zit N-VA daar aan tafel als een onderdeel van het Vlaams kartel. Zij hebben de verkiezingen gewonnen met een gezamelijk programma. Dat programma is, hoewel sterk communautair getint, niet het N-VA-programma. N-VA heeft mandaat gekregen van de kiezers om dat programma uit te voeren, niet dat van hun eigen partij. En de N-VA-onderhandelaar is zich daar wel van bewust.

In haar opiniestuk van vandaag stel De Morgen-journaliste Liesbeth Van Impe dat de communautaire bocht er sowieso aankomt. Leedvermaak wordt dan het deel van het kartel, in de eerste plaats aangevuurd door Vlaams Belang.
Kan zijn, want die werkwijze is intussen bij die partij het handelsmerk geworden. Maar het zal mij ook benieuwen met welke scherpe pen De Morgen over het toekomstige akkoord zal schrijven. En ik vrees ook dat ze daarbij het onderscheid tussen partijprogramma en verkiezingsprogramma gemakshalve zullen vergeten.

Labels: , ,