05 september 2007

:: B-plus historici

Volgens een enquête van het VRT-televisieprogramma Koppen ziet ongeveer 40% van de Vlamingen een onafhankelijk Vlaanderen zitten. Dat is, moet ik eerlijk toegeven, meer dan ik gedacht had. Ik had niet gedacht dat 40% van de Vlamingen zo rechtstreeks op die vraag bevestigend zouden antwoorden.
Dit sterkt mij in de overtuiging dat de werkelijke basis voor Vlaamse onafhanklijkheid nog groter is. Ik denk namelijk dat mensen eerder politiek-correcte antwoorden geven wanneer hen rechtstreeks, via een telefonische enquête, vragen worden gesteld. In het stemhokje sta je alleen en hoef je geen reactie te vrezen.

Wat me stoorde aan deze uitzending, was de zoveelste opvoering van oer-Belgicist Marc Reynebeau. De man werd aangekondigd als 'iemand die het kon weten, want hij heeft reeds boeken geschreven over België en is historicus'. Valt allen steil achterover van ontzag, want hier komt Reynebeau!

Voor de VRT-nieuwsredactie is het geen enkel probleem dat hij lid is van B-Plus, dat hij in ettelijke opiniestukjes in De Standaard de Vlaamse Beweging met de grond probeert gelijk te maken en dat hij in zijn boeken een meer dan gekleurde weerslag geeft van de Belgische werkelijkheid. Van objectieve journalistiek gesproken. Proficiat!

Een slim iemand zie me ooit herhaaldelijk: "Van mensen die in Congo geboren zijn, moet je altijd opletten." Terrecht.

Labels: , ,