10 oktober 2006

:: we willen het niet

Ik heb wel meer het gevoel dat ik 'de mensheid' niet begrijp, maar deze keer is mijn verstomming compleet. De verkiezingen van 8 oktober hebben in Aalst duidelijk niet gebracht wat ik ervan verwacht had.


Ik dacht, samen met vele anderen, dat slecht bestuur en ruziemakerij door de kiezers niet gepikt ging worden. Ik dacht dat de VLD een oplawaai van jewelste ging krijgen. Ik dacht dat die kiezers richting CD&V/N-VA gingen vloeien en gingen inzien dat kiezen voor Vlaams Belang evenmin kansen op beterschap biedt.


Maar wat blijkt? VLD verliest inderdaad een hele hoop zetels (6 om precies te zijn), maar de scheurpartij Blauw (van ex-VLD-burgemeester Anny De Maght) wint er 5.
Conclusie: verzamel alle liberalen en ze verliezen amper 1 zetel. Mooie beloning voor j
arenlange bestuurlijke verwaarlozing...

Wat is dat toch met die Aalstenaars? Moet ik écht geloven dat we niet slimmer zijn? Moet is écht geloven dat die stomme Carnaval-lobby de enige is die telt? De Aalstenaar wil duidelijk niet kiezen voor ander bestuur.

Met Ilse Uyttersprot krijgen we inderdaad wel een nieuwe burgemeester. Maar ze wordt gedwongen tot een tripartite, waardoor de VLD- én sp.a-onkunde nog steeds een grote invloed zal hebben.

En dan heb ik het nog niet
gehad over de uitslag van het Vlaams Belang. Zij verdubbelen hun aantal zetels in de gemeenteraad tot 10 en worden de grootste partij van Aalst met 22,81%. Enige kanttekening is dat ze bij de vorige (Vlaamse) verkiezingen in 2004 nog 28% haalden.

Het jammere aan hun uitslag is dat het Vlaams-nationalisme in Aalst herleid wordt tot de schreeuwers van Vlaams Belang, want het Vlaams kartel CD&V/N-VA heeft geen enkele N-VA-verkozene opgeleverd.

Ooit was in Aalst nog een aanzienlijke aanhang Vlaamsgezinde democraten actief. Met een oprukkende verfransing vanuit Brussel, dacht ik dat die aanhang kansen op groei had. Alles wat Vlaams is, wordt ten prooi gegeven aan Vlaams Belang.

*diepe zucht*

Labels: ,