18 december 2007

:: sois Belge et tais-toi!

Eerst dacht ik het gewoon te laten bij dat ene zinnetje in mijn vorige berichtje, maar na het zien van de uitzending van Ter Zake van gisteren, kan ik me toch niet inhouden. Het duidingsprogramma ging even dieper in op de verkiezing van onze nieuwe Nederlandsonkundige Miss Belgique.

Blijkbaar stoorde het haar toch niet zo erg dat ze als Miss Belgique enkel de taal van Molière machtig was. Ze vindt het Engels toch veel belangrijker. "Want," zo stelde ze, "als je naar het buitenland gaat, dan hoor je nergens Nederlands spreken. Frans en Engels wel."
Prachtig is dat. Alizée Poulicek, om Miss Belgique dan toch maar eens bij naam te noemen, gaat het komende jaar enkel naar het buitenland. Vlaanderen laat ze links liggen. Dat mag van mij.

Ook de organisatie van de verkiezing vindt het geen enkel probleem dat de nieuwe Miss Belgique geen Nederlands spreekt. Volgens Darline Devos is het belangrijkste criterium bij de verkiezing schoonheid. Klopt volledig, ware het niet dat al die verkiezingen zich de afgelopen jaren alle moeite proberen te getroosten om van het imago van pure vleeskeuring af te raken. Terug naar af, dus.

Nog een leuk shot uit de uitzending van gisteren: Miss Belgique zit (onder begeleiding van de woordvoeder van VT4, die wél Nederlands spreekt) in de Vlaamse kranten te bladeren. Eén van de kranten citeert Miss Belgique en kopt groot: "Geef mij een kans". Miss Belgique leest de kop en vraagt dan aan de VT4-woordvoerder: "Kans? C'est quoi?"

"Iets wat je net de nek omgedraaid hebt," dacht ik toen.

Labels: ,