02 oktober 2007

:: cd&(v?)

Ik begin die CD&V-ers, Leterme op kop, te verdenken van suïcidale trekjes. Na eerst Dehaene, Leterme en Van Rompuy gaat nu voor de vierde keer een CD&V-er een poging ondernemen om een regering te vormen. Geen gemakkelijke opgave: het regeerprgramma moet volgens de Vlaamse partijen een grote staatshervorming omvatten en mag tegelijk volgens de Waalse partijen net geen staatshervorming bevatten. Ik wens de heren veel succes.

Ik begrijp niet hoe CD&V niet inziet dat ze opnieuw de meest comfortabele positie aan de tegenpartij overlaat. Die hebben immers maar voorstelen af te wachten, waarop ze dan naar goeddunken 'non' kunnen antwoorden. Waarom niet eens het initiatief aan de Walen laten? Waarom hen niet eens een voorstel laten uitwerken waarop ze zelf 'oui' zouden zeggen?

Ik vrees dat CD&V iets té graag de premier willen leveren. En ik vrees dat hun Vlaamse kaart hoe langer hoe minder uitgespeeld zal worden. Het is toch opvallend dat N-VA nu veel minder betrokken wordt? CD&V moet toch ook beseffen dat al te veel Vlaamse toegevingen hun kartel enorm onder druk zet en ook meteen hun riante uitgangspositie voor de Vlaamse verkiezingen van 2009 hypothekeert?

Labels: ,